“Powrót posła” Juliana Ursyna Niemcewicza

1. Kontekst historyczny i okoliczności powstania utworu

„Powrót posła” to komedia polityczna napisana przez Juliana Ursyna Niemcewicza w 1790 roku, w okresie Sejmu Wielkiego (1788-1792). Jest to jedno z najważniejszych dzieł polskiego oświecenia, które powstało w czasie intensywnych przemian politycznych i społecznych w Rzeczypospolitej. Utwór został wystawiony po raz pierwszy 15 stycznia 1791 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie, zaledwie kilka miesięcy przed uchwaleniem Konstytucji 3 maja. Komedia stanowiła bezpośrednie odniesienie do ówczesnej sytuacji politycznej kraju i była wyrazem poparcia dla reform Sejmu Czteroletniego.

2. Problematyka i główne wątki utworu

Główna akcja utworu koncentruje się wokół powrotu Walnego, młodego posła, z obrad sejmowych w Warszawie do rodzinnego domu. Niemcewicz konstruuje fabułę w oparciu o konflikt między zwolennikami reform (reprezentowanymi przez Walnego i Podkomorzego) a przedstawicielami konserwatywnej szlachty (Starosta i Gadulski). W tle rozgrywa się wątek miłosny między Teresą, córką Podkomorzego, a Walnym. Autor mistrzowsko łączy elementy komedii obyczajowej z satyrą polityczną, tworząc dzieło, które nie tylko bawi, ale przede wszystkim pełni funkcję dydaktyczną i reformatorską.

3. Charakterystyka głównych postaci

Walny reprezentuje nowy typ szlachcica-patrioty, wykształconego, światłego i zaangażowanego w sprawy państwa. Jest przeciwieństwem Starosty – przedstawiciela zacofanej szlachty, hołdującego zasadzie “złotej wolności szlacheckiej” i sprzeciwiającego się wszelkim zmianom. Podkomorzy to uosobienie mądrości i umiarkowania, reprezentant postępowej szlachty, która rozumie konieczność reform. Teresa symbolizuje nowe pokolenie kobiet – wykształconych i świadomych swojej wartości. Starościna jest karykaturą modnej damy, ślepo zapatrzonej w zagraniczne wzorce i pogardzającej wszystkim, co polskie.

4. Analiza formy i języka

Komedia napisana jest trzynastozgłoskowcem, zgodnie z klasycystycznymi zasadami trzech jedności: akcji, czasu i miejsca. Niemcewicz mistrzowsko operuje językiem, różnicując mowę poszczególnych postaci. Starosta i Gadulski posługują się językiem pełnym makaronizmów i przestarzałych zwrotów, co podkreśla ich zacofanie. Walny i Podkomorzy używają języka jasnego, logicznego, pozbawionego zbędnych ozdobników. Dialog między postaciami jest żywy i naturalny, co było nowością w polskiej dramaturgii tego okresu.

5. Wymowa ideowa utworu

„Powrót posła” to nie tylko satyra na wady szlacheckie, ale przede wszystkim manifest polityczny popierający reformy Sejmu Wielkiego. Niemcewicz poprzez swoich bohaterów przedstawia program naprawy Rzeczypospolitej, który obejmuje wzmocnienie władzy królewskiej, utworzenie stałej armii, nadanie praw mieszczanom i poprawę sytuacji chłopów. Autor krytykuje szereg wad szlacheckich: prywatę, ignorancję, przekupność, ślepe zapatrzenie w cudzoziemszczyznę. Jednocześnie promuje nowy model patriotyzmu oparty na wykształceniu, odpowiedzialności za państwo i gotowości do reform.

6. Znaczenie utworu w kontekście epoki

Komedia Niemcewicza odegrała znaczącą rolę w kształtowaniu świadomości politycznej społeczeństwa w okresie Sejmu Wielkiego. Była pierwszym w polskiej literaturze utworem dramatycznym, który tak bezpośrednio odnosił się do aktualnych wydarzeń politycznych. Sztuka cieszyła się ogromnym powodzeniem wśród współczesnych, a jej wystawienia gromadziły tłumy widzów. “Powrót posła” stanowił wzór dla późniejszej komedii politycznej i społecznej, wpływając na rozwój polskiego teatru i dramatu.

7. Aktualność przesłania

Mimo że “Powrót posła” powstał ponad 230 lat temu, wiele poruszanych w nim problemów pozostaje aktualnych. Kwestie takie jak odpowiedzialność za państwo, konflikt między tradycją a nowoczesnością, potrzeba reform i opór wobec zmian, są wciąż żywe we współczesnym dyskursie publicznym. Utwór Niemcewicza pokazuje, jak literatura może być skutecznym narzędziem w debacie publicznej i kształtowaniu postaw społecznych.

8. Kontekst literacki

“Powrót posła” wpisuje się w nurt literatury oświeceniowej, realizując jej główne postulaty: racjonalizm, dydaktyzm i zaangażowanie społeczne. Utwór czerpie z tradycji komedii Moliera, ale wprowadza nowe elementy charakterystyczne dla polskiej rzeczywistości. Można go porównać z innymi utworami epoki podejmującymi tematykę reform, takimi jak “Satyry” Ignacego Krasickiego czy “Fircyk w zalotach” Franciszka Zabłockiego. Niemcewicz stworzył dzieło, które łączy w sobie cechy komedii charakterów, obyczajowej i politycznej, wyznaczając nowe standardy w polskiej dramaturgii.

9. Podsumowanie

“Powrót posła” to dzieło przełomowe w historii polskiej literatury, które łączy walory artystyczne z głębokim zaangażowaniem politycznym i społecznym. Niemcewicz stworzył utwór, który nie tylko dokumentuje kluczowy moment w dziejach Polski, ale także stanowi uniwersalną refleksję nad mechanizmami władzy, odpowiedzialnością obywatelską i procesem przemian społecznych. Komedia pozostaje ważnym świadectwem epoki i cennym źródłem do poznania mentalności oraz kultury politycznej polskiego oświecenia.

Scroll to Top