“ABC” Elizy Orzeszkowej

1. Kontekst historyczno-literacki

“ABC” to nowela napisana przez Elizę Orzeszkową w 1884 roku, w okresie pozytywizmu. Utwór powstał w czasie, gdy na ziemiach polskich pod zaborami szczególnie istotna była kwestia edukacji i walki z analfabetyzmem. Orzeszkowa, jako czołowa przedstawicielka pozytywizmu, poprzez swoją twórczość realizowała program pracy u podstaw, którego głównym założeniem było podniesienie poziomu wykształcenia najniższych warstw społecznych. Nowela wpisuje się w nurt literatury tendencyjnej, charakterystycznej dla epoki, gdzie poprzez fabułę autorka przekazuje konkretne idee i wartości społeczne.

2. Problematyka i główne wątki

Głównym tematem utworu jest historia Joanny Lipskiej, nauczycielki, która z wielkim poświęceniem prowadzi tajne nauczanie dzieci w małej wsi pod zaborem rosyjskim. Autorka przedstawia codzienne zmagania bohaterki z biedą, nieufnością chłopów oraz represjami zaborcy. Poprzez postać Joanny, Orzeszkowa porusza szereg istotnych kwestii społecznych: problem analfabetyzmu na wsi, znaczenie edukacji w procesie emancypacji społeczeństwa, rolę kobiet w kształtowaniu świadomości narodowej oraz konflikt między tradycyjnym, zachowawczym światopoglądem chłopów a ideami postępu i oświecenia. Szczególnie poruszający jest wątek relacji nauczycielki z małym Stasiem, synem miejscowego gospodarza, w którym nauczycielka pokłada największe nadzieje na przyszłość.

3. Charakterystyka głównej bohaterki

Joanna Lipska to postać symboliczna dla pozytywistycznego wzorca osobowego. Jest młodą, wykształconą kobietą, która świadomie wybiera trudną drogę służby społecznej. Charakteryzuje ją niezwykła determinacja, cierpliwość i oddanie swojej misji. Mimo trudnych warunków bytowych, ciągłego zagrożenia ze strony władz carskich oraz początkowej nieufności mieszkańców wsi, nie poddaje się i konsekwentnie realizuje swój cel. Jej postawa odzwierciedla pozytywistyczne ideały pracy organicznej i pracy u podstaw. Bohaterka jest również symbolem emancypacji kobiet – samodzielnie utrzymuje się z własnej pracy, świadomie wybiera samotność i poświęcenie dla wyższych celów, łamiąc tym samym tradycyjne schematy życiowe przypisywane kobietom w XIX wieku.

4. Symbolika i środki artystyczne

W noweli szczególne znaczenie ma symbolika związana z procesem nauczania. Tytułowe “ABC” symbolizuje nie tylko podstawy edukacji, ale również początek drogi do wolności i świadomości narodowej. Orzeszkowa mistrzowsko operuje kontrastem między ciemnością (symbolizującą ignorancję i zacofanie) a światłem (wiedza, postęp). Izba, w której odbywają się tajne lekcje, mimo swojej fizycznej skromności, staje się symboliczną przestrzenią transformacji i nadziei. Autorka wykorzystuje również naturalistyczne opisy warunków życia na wsi, podkreślając tym samym realizm przedstawionej sytuacji i wiarygodność przekazu.

5. Znaczenie utworu w kontekście epoki

“ABC” Orzeszkowej to nie tylko poruszająca historia jednostki, ale przede wszystkim głos w dyskusji nad kluczowymi problemami społecznymi epoki. Nowela stanowi literacką realizację pozytywistycznego programu społecznego, pokazując jednocześnie jego praktyczne trudności i ograniczenia. Utwór porusza uniwersalne tematy związane z rolą edukacji w rozwoju społeczeństwa, znaczeniem jednostkowego poświęcenia dla dobra ogółu oraz konfliktem między tradycją a nowoczesnością. Szczególnie istotny jest również feminist yczny wymiar utworu, ukazujący nową rolę kobiety w społeczeństwie – kobiety wykształconej, samodzielnej i zaangażowanej w sprawy publiczne.

6. Język i styl utworu

Orzeszkowa posługuje się językiem realistycznym, precyzyjnie oddającym realia życia na polskiej wsi pod zaborem rosyjskim. Autorka umiejętnie łączy elementy stylu wysokiego (w partiach narratorskich i refleksyjnych) z elementami języka potocznego (w dialogach postaci chłopskich). Charakterystyczne dla utworu są rozbudowane opisy przyrody, które często pełnią funkcję symboliczną i metaforyczną. Narracja prowadzona jest w sposób obiektywny, z zachowaniem dystansu właściwego dla prozy realistycznej, jednak w kluczowych momentach autorka pozwala sobie na emocjonalne komentarze, podkreślające wagę poruszanych problemów.

7. Przesłanie i uniwersalne wartości

Nowela “ABC” niesie ze sobą ponadczasowe przesłanie o znaczeniu edukacji w życiu jednostki i społeczeństwa. Pokazuje, że nawet w najtrudniejszych warunkach historycznych i społecznych, jednostkowe zaangażowanie i poświęcenie mogą przynieść realne zmiany. Utwór podkreśla wartość wiedzy jako narzędzia emancypacji i rozwoju, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zbiorowym. Szczególnie aktualny pozostaje wątek roli kobiet w procesie społecznych przemian oraz znaczenia edukacji w przełamywaniu barier klasowych i kulturowych. Historia Joanny Lipskiej stanowi również uniwersalną opowieść o sile charakteru, determinacji i wierności własnym ideałom mimo przeciwności losu.

8. Podsumowanie

“ABC” Elizy Orzeszkowej to utwór, który w mistrzowski sposób łączy walory artystyczne z zaangażowaniem społecznym. Poprzez historię skromnej nauczycielki autorka porusza fundamentalne problemy swojej epoki, jednocześnie tworząc dzieło o uniwersalnym przesłaniu. Nowela pozostaje aktualnym głosem w dyskusji nad rolą edukacji w rozwoju społeczeństwa oraz znaczeniem jednostkowego poświęcenia dla dobra wspólnego. Stanowi również ważne świadectwo literackie epoki pozytywizmu, dokumentujące zarówno jej ideały, jak i realne problemy społeczne tego okresu.

Scroll to Top