“Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego

I. Informacje ogólne o utworze

„Syzyfowe prace” to powieść napisana przez Stefana Żeromskiego, opublikowana w 1897 roku. Utwór należy do nurtu literatury młodopolskiej i jest jednocześnie powieścią o charakterze autobiograficznym, gdyż autor wykorzystał w niej własne doświadczenia z okresu nauki w gimnazjum w Kielcach. Tytuł nawiązuje do mitologicznej postaci Syzyfa, skazanego przez bogów na wieczne wtaczanie głazu na szczyt góry, co symbolizuje bezsensowny, powtarzający się trud – w tym przypadku odnosi się do rusyfikacji polskiej młodzieży w szkołach zaboru rosyjskiego.

II. Problematyka utworu

Głównym tematem powieści jest proces rusyfikacji polskiej młodzieży w szkołach zaboru rosyjskiego oraz walka o zachowanie polskiej tożsamości narodowej. Żeromski przedstawia system edukacyjny jako narzędzie represji i wynarodowienia, pokazując jednocześnie różne postawy młodych ludzi wobec tej sytuacji. Autor porusza również problematykę dojrzewania, pierwszych młodzieńczych miłości, przyjaźni oraz kształtowania się światopoglądu młodego człowieka w trudnych warunkach politycznych i społecznych.

III. Bohaterowie

Marcin Borowicz – główny bohater powieści, alter ego autora. Początkowo naiwny i podatny na rusyfikację chłopiec, który z czasem dojrzewa i odkrywa swoją polską tożsamość. Jego przemiana następuje głównie pod wpływem literatury polskiej i kontaktów z Bernardem Zygierem. Andrzej Radek – pochodzący z biednej rodziny chłopskiej, ambitny uczeń, który dzięki zdolnościom i determinacji zdobywa wykształcenie. Bernard Zygier – charyzmatyczny uczeń, który ma ogromny wpływ na kolegów, budząc w nich świadomość narodową poprzez organizowanie tajnych spotkań i czytanie polskiej literatury. Anna Stogowska (Biruita) – pierwsza miłość Marcina, która również przyczynia się do jego duchowego rozwoju.

IV. Najważniejsze wątki i motywy

W powieści możemy wyróżnić kilka kluczowych wątków i motywów. Pierwszym z nich jest motyw dojrzewania i inicjacji, który realizuje się poprzez przemianę głównego bohatera z naiwnego chłopca w świadomego swojej tożsamości młodego człowieka. Drugim istotnym motywem jest walka o zachowanie polskości w warunkach zaboru, która przejawia się w tajnych spotkaniach uczniów, czytaniu zakazanej literatury i kultywowaniu polskich tradycji. Kolejnym ważnym wątkiem jest motyw przyjaźni i pierwszej miłości, które odgrywają znaczącą rolę w kształtowaniu osobowości głównego bohatera. Żeromski porusza również problematykę społeczną, ukazując różnice klasowe między uczniami oraz trudności, z jakimi muszą się mierzyć ci pochodzący z uboższych rodzin.

V. Kontekst historyczny

Akcja powieści rozgrywa się w latach 70. XIX wieku, w okresie wzmożonej rusyfikacji w Królestwie Polskim po upadku powstania styczniowego. Jest to czas szczególnie intensywnych działań władz carskich zmierzających do wynarodowienia Polaków poprzez system oświaty. W szkołach wprowadzono język rosyjski jako wykładowy, zakazano używania języka polskiego nawet w czasie przerw, a program nauczania został podporządkowany interesom zaborcy. Nauczyciele Rosjanie często traktowali swoją pracę jako misję rusyfikacyjną, starając się wykorzenić z młodych umysłów wszystko, co polskie.

VI. Znaczenie tytułu

Tytuł powieści nawiązuje do mitu o Syzyfie, który został skazany przez bogów na wieczne wtaczanie głazu na szczyt góry. Za każdym razem, gdy był już blisko celu, kamień staczał się z powrotem na dół. W kontekście powieści praca Syzyfa symbolizuje działania zaborcy rosyjskiego, który mimo ogromnych wysiłków nie jest w stanie wyrugować z młodych Polaków ich narodowej tożsamości. Paradoksalnie, im bardziej intensywne są działania rusyfikacyjne, tym silniejszy staje się opór młodzieży i jej przywiązanie do polskości. Tytuł można również interpretować jako metaforę procesu dojrzewania i kształtowania własnej tożsamości, który wymaga ciągłego wysiłku i pokonywania przeszkód.

VII. Język i styl

Żeromski posługuje się w powieści realistycznym stylem, wzbogaconym o elementy naturalistyczne, szczególnie w opisach szkolnej rzeczywistości. Autor wykorzystuje różnorodne środki stylistyczne, w tym metafory, porównania i epitety, aby oddać atmosferę epoki i przedstawić psychologiczny portret bohaterów. Charakterystyczne dla jego stylu jest również stosowanie kontrastów, zarówno w warstwie językowej, jak i w konstrukcji postaci czy opisywanych sytuacji. W dialogach autor umiejętnie różnicuje język postaci, pokazując ich pochodzenie społeczne oraz stopień rusyfikacji.

VIII. Znaczenie utworu

„Syzyfowe prace” to nie tylko powieść o czasach zaborów i rusyfikacji, ale również uniwersalna opowieść o dojrzewaniu, kształtowaniu własnej tożsamości i walce o zachowanie wartości. Utwór pokazuje, jak ważną rolę w życiu młodego człowieka odgrywa edukacja, literatura i kontakt z kulturą narodową. Jest to również świadectwo siły ducha polskiej młodzieży, która mimo przeciwności losu potrafiła zachować swoją tożsamość i przeciwstawić się systemowi okupacyjnemu. Powieść Żeromskiego pozostaje aktualna również dzisiaj, skłaniając do refleksji nad znaczeniem tradycji, kultury i edukacji w kształtowaniu świadomości narodowej.

Scroll to Top