“Zmory” Emil Zegadłowicz

1. Kontekst historyczno-literacki

“Zmory” to powieść autobiograficzna Emila Zegadłowicza wydana w 1935 roku, która wywołała ogromny skandal obyczajowy w międzywojennej Polsce. Utwór powstał w okresie, gdy w literaturze polskiej dominował nurt psychologiczny i ekspresjonistyczny. Zegadłowicz, będąc jednym z głównych przedstawicieli ekspresjonizmu w Polsce, stworzył dzieło, które w bezkompromisowy sposób ukazuje proces dojrzewania młodego człowieka w konserwatywnym, galicyjskim środowisku końca XIX wieku. Powieść stanowi część cyklu “Żywot Mikołaja Srebrempisanego”, będącego literackim alter ego samego autora.

2. Problematyka i główne wątki

Głównym bohaterem powieści jest Mikołaj Srebrempisany, młody chłopak dorastający w małym galicyjskim miasteczku Wołkowice (literacki odpowiednik Wadowic). Autor skupia się na przedstawieniu procesu dojrzewania protagonisty, zarówno w wymiarze fizycznym, jak i psychicznym, emocjonalnym oraz duchowym. Zegadłowicz w sposób naturalistyczny i bezpośredni opisuje odkrywanie własnej seksualności przez młodego człowieka, jego pierwsze fascynacje erotyczne, a także konflikty z otaczającą go rzeczywistością społeczną i instytucjonalną. Szczególnie istotnym wątkiem jest krytyka systemu edukacji w galicyjskim gimnazjum, gdzie panuje atmosfera strachu, przemocy i hipokryzji. Autor bezlitośnie obnaża patologie ówczesnego szkolnictwa, przedstawiając nauczycieli jako osoby ograniczone intelektualnie, stosujące przemoc fizyczną i psychiczną wobec uczniów.

3. Forma i styl powieści

“Zmory” charakteryzują się nowatorską formą narracji, łączącą różne techniki literackie. Zegadłowicz wykorzystuje narrację pierwszoosobową, strumień świadomości oraz retrospekcje. Język powieści jest niezwykle ekspresyjny, nasycony metaforami i symbolami. Autor stosuje też technikę naturalistyczną, nie stroniąc od dosadnych opisów i wulgaryzmów, co w czasie publikacji książki wywołało skandal. Charakterystycznym elementem stylu jest również wykorzystanie gwary i dialektyzmów, co dodaje utworowi autentyzmu i lokalnego kolorytu. Struktura powieści jest nielinearna, przeplatają się w niej wspomnienia, sny i wizje głównego bohatera, co odpowiada ekspresjonistycznej poetyce utworu.

4. Symbolika i metaforyka

Tytułowe “zmory” mają w powieści wielowymiarowe znaczenie symboliczne. Reprezentują one zarówno koszmary senne głównego bohatera, jak i rzeczywiste “upiory” jego młodości: represyjny system edukacji, zakłamanie społeczne, pruderie obyczajową oraz religijny fanatyzm. Szczególnie istotna jest symbolika związana z przestrzenią – duszne, ciemne sale gimnazjalne przeciwstawione są otwartej przestrzeni natury, która symbolizuje wolność i autentyczność. Autor wykorzystuje również bogatą symbolikę religijną, często w sposób bluźnierczy przekształcając jej tradycyjne znaczenia, co służy krytyce instytucjonalnego katolicyzmu.

5. Konteksty interpretacyjne

Powieść można interpretować na wielu płaszczyznach. Jest to przede wszystkim Bildungsroman – powieść o dojrzewaniu, wpisująca się w tradycję europejskiej literatury rozwojowej. Jednocześnie stanowi ona ostrą krytykę społeczną, demaskującą patologie galicyjskiego społeczeństwa końca XIX wieku. “Zmory” można również odczytywać jako manifest artystyczny ekspresjonizmu, gdzie subiektywne przeżycia jednostki zostają wyrażone w sposób skrajnie emocjonalny i zdeformowany. Istotny jest także kontekst autobiograficzny – powieść stanowi literackie przepracowanie traumatycznych doświadczeń samego autora z okresu młodości.

6. Znaczenie utworu w literaturze polskiej

“Zmory” zajmują szczególne miejsce w historii literatury polskiej jako jedna z najbardziej kontrowersyjnych powieści okresu międzywojennego. Dzieło to przełamało wiele tabu obyczajowych i społecznych, wprowadzając do literatury tematy wcześniej przemilczane lub traktowane powierzchownie. Powieść wywarła znaczący wpływ na rozwój prozy psychologicznej w Polsce, a jej nowatorska forma narracyjna inspirowała kolejne pokolenia pisarzy. Jednocześnie “Zmory” pozostają ważnym dokumentem epoki, ukazującym realia życia w galicyjskim miasteczku końca XIX wieku oraz mechanizmy społeczne kształtujące ówczesną rzeczywistość.

7. Recepcja i kontrowersje

Publikacja “Zmór” wywołała jeden z największych skandali literackich dwudziestolecia międzywojennego. Powieść została potępiona przez środowiska konserwatywne i kościelne, zarzucano jej pornograficzny charakter i obrazę moralności publicznej. Część nakładu została skonfiskowana, a autor musiał się bronić przed zarzutami o szerzenie demoralizacji. Jednocześnie dzieło zyskało uznanie w kręgach postępowej inteligencji, która doceniła jego artystyczną wartość i odwagę w podejmowaniu trudnych tematów. Współcześnie “Zmory” są uznawane za jedno z najważniejszych dzieł polskiego ekspresjonizmu i klasykę literatury modernistycznej.

8. Podsumowanie

“Zmory” Emila Zegadłowicza to dzieło przełomowe, które łączy w sobie cechy powieści autobiograficznej, psychologicznej i społecznej. Poprzez historię dojrzewania Mikołaja Srebrempisanego autor przedstawia szerszą diagnozę społeczną, krytykując system edukacji, obłudę moralną i religijną oraz opresyjne mechanizmy kontroli społecznej. Nowatorska forma artystyczna, ekspresjonistyczny styl i odwaga w podejmowaniu kontrowersyjnych tematów sprawiają, że powieść do dziś pozostaje ważnym głosem w dyskusji o kondycji jednostki w zderzeniu z opresyjnymi strukturami społecznymi.

Scroll to Top